W dniach 29 – 30 sierpnia 2015 r. w Katowicach na 3 Kongresie Polskiej Edukacji organizowanym przez Instytut Badań Edukacyjnych spotkało się ponad 1200 osób. Grupę tę tworzyli rodzice, uczniowie, nauczyciele, dyrektorzy szkół, przedstawiciele samorządów oraz organizacji pozarządowych. Jedną z zaproszonych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej osób była po raz kolejny pani Teresa Witkowska, polonistka z Zespołu Szkół w Górze.
Program Kongresu został wypracowany w oparciu o efekty dwumiesięcznej dyskusji społecznej na ogólnodostępnym portalu Nasza Edukacja, a hasło przewodnie brzmiało „Nasza Edukacja - Razem zmieniamy szkołę”.
Uczestnicy licznych paneli dyskusyjnych i rozmów w ramach Open Space zastanawiali się nad kształtem edukacji w Polsce. Tematy dotyczyły m.in. kompetencji przyszłości, roli rodziców, nauczycieli i dyrektorów szkół w systemie kształcenia, oceniania i egzaminowania uczniów oraz stosowania nowych technologii w szkołach.
Zwracano też uwagę na problem nierówności edukacyjnych, niżu demograficznego i wspierania przybyszów z innych kultur.
Pani Teresa Witkowska poprowadziła jedną z dyskusji w ramach Open Space. Zaproponowany przez nią temat dotyczył samooceny ucznia. Do dyskusji przyłączyli się między innymi Kurt Montgomery, dyrektor Spark Akademy i Michał Jankowski z Rady Fundacji Spark Akademy oraz Zofia Grudzińska członek sekcji Autonomia ucznia w Międzynarodowym Stowarzyszeniu Nauczycieli Języka Angielskiego IATEFL-PL. W czasie dyskusji wypracowane zostały konstruktywne wnioski, które zostały przekazane przez prowadzącą do biura Kongresu i dopisane do postulatów uczestników Kongresu.
Uczestnicy kongresu mieli też możliwość spotkania się ze dwiema sławami: kanadyjskim dziennikarzem Carlem Honoré, międzynarodowym ambasadorem ruchu „slow”, autorem książki „Pod presją”. Dajmy dzieciom święty spokój! i amerykańskim psychologiem Philipem Zimbardo, emerytowanym Profesorem Uniwersytetu Stanforda, autorem stanfordzkiego eksperymentu więziennego, założycielem Heroic Imagination Project.
Więcej informacji na stronie KONGRESU