Zasady ogólne rekrutacji na praktyki zawodowe uczniów technikum
Zespołu Szkół w Górze
odbywających się w ramach projektu pt. „Praktyki zawodowe oceniane zgodnie z systemem ECVET" będącym projektem systemowym "Staże i praktyki zagraniczne dla osób kształcących się i szkolących zawodowo" realizowanym w obszarze edukacji w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Kapitał Ludzki, Priorytet III – Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.4 – Otwartość systemu oświaty w kontekście uczenia się przez całe życie, Poddziałanie 3.4.2 – Upowszechnienie uczenia się przez całe życie
Celem Projektu jest:
Do Projektu może przystąpić uczeń spełniający następujące kryteria:
Postępowanie kwalifikacyjne ma charakter konkursowy i obejmuje:
Kryteria selekcji
Maksymalna liczba punktów 75:
- 10 pkt. za bardzo dobrą ocenę z j. angielskiego
- 10 pkt. za bardzo dobrą ocenę z j. niemieckiego
- 8 pkt. za dobrą ocenę z j. angielskiego
- 8 pkt. za dobrą ocenę z j. niemieckiego
- 10 pkt. średnia powyżej 4,0 z przedmiotów zawodowych
- 8 pkt. średnia powyżej 3,5 z przedmiotów zawodowych
- 10 pkt. za średnią ocen z przedmiotów ogólnokształcących
- 8 pkt. średnia powyżej 3,5 z przedmiotów ogólnokształcących
- 5 pkt. za zachowanie wzorowe
- 3 pkt. za zachowanie wyróżniające
- 10 pkt. za zdobycie maksymalnej liczby punktów w psychoteście
- 5 pkt. za zdobycie 70% punktów w psychoteście
- 10 pkt. za udział w akcjach na rzecz społeczeństwa i środowiska
- 10 pkt. za udział w konkursach i olimpiadach
Na podstawie wyników uzyskanych w postępowaniu kwalifikacyjnym, komisja rekrutacyjna:
Zespół Szkół im. gen. S. Kaliskiego w Górze prowadzi nabór uczniów technikum w zawodach technik informatyk i technik hotelarz na trzytygodniowe praktyki zawodowe w Niemczech (wyjazd w październiku 2014 r.).
Praktyki są organizowane w ramach projektu „Praktyki w Niemczech oceniane zgodnie z systemem ECVET" będącym projektem systemowym "Staże i praktyki zagraniczne dla osób kształcących się i szkolących zawodowo" realizowanym w obszarze edukacji w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Kapitał Ludzki, Priorytet III – Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.4 – Otwartość systemu oświaty w kontekście uczenia się przez całe życie, Poddziałanie 3.4.2 – Upowszechnienie uczenia się przez całe życie
Uczniowie odbędą praktyki w nowoczesnych przedsiębiorstwach i firmach w mieście Bad Freinewalde. W trakcie praktyk uczniowie, oprócz zdobywania umiejętności praktycznych, będą mogli doskonalić swoje umiejętności językowe oraz poznają zwyczaje i kulturę niemiecką.
Uczniowie mają zapewnione zakwaterowanie i wyżywienie oraz opiekę przedstawicieli niemieckiej firmy pośredniczącej Verein zur Förderung von Beschäftigung und Qualifizierung Bad Freienwalde e.V. Organizatorzy opłacają ubezpieczenie, przejazd i zapewniają naukę języka angielskiego i niemieckiego (także zawodowego) przed wyjazdem i w trakcie praktyk.
Bliższych informacji udziela oraz przyjmuje dokumenty koordynator projektu Katarzyna Staniszewska, tel.655432660, 605828489
Projekt „Praktyki w Niemczech oceniane zgodnie z systemem ECVET"
Praktyki są realizowane w ramach projektu systemowego „Staże i praktyki zagraniczne dla osób kształcących się i szkolących zawodowo" realizowanego przez Fundację Rozwoju Edukacji w Warszawie współfinansowanego Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
I. Projekt systemowy "Staże i praktyki zagraniczne dla osób kształcących się i szkolących zawodowo" jest realizowany w obszarze edukacji w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Kapitał Ludzki, Priorytet III – Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.4 – Otwartość systemu oświaty w kontekście uczenia się przez całe życie, Poddziałanie 3.4.2 – Upowszechnienie uczenia się przez całe życie. Celem głównym projektu to zwiększenie mobilności 12300 osób kształcących się i szkolących zawodowo na europejskim rynku pracy poprzez dofinansowanie 500 projektów mobilności programu LdV z list rezerwowych akcji IVT (Placements for People in Initial Vocational Training) konkursu 2012 i 2013 do sierpnia 2015 roku. Celem szczegółowym jest zwiększenie dostępności szkół/instytucji organizujących zagraniczne staże i praktyki zawodowe dla osób kształcących się i szkolących zawodowo do 2015 roku.
Oczekiwane efekty to przede wszystkim:dowartościowanie praktycznego wymiaru uczenia się (jakim są staże i praktyki zagraniczne); zwiększenie mobilności młodych osób na europejskim rynku pracy;poprawa wizerunku kształcenia i szkolenia zawodowego oraz zwiększenie szans na zatrudnienie młodzieży.
Cele projektów praktyk i staży zawodowych (IVT) to wspieranie uczestników działań szkoleniowych w zdobywaniu i wykorzystywaniu wiedzy, umiejętności i kwalifikacji w nowym środowisku zawodowym, aby ułatwiać im dalszy rozwój osobisty. Umożliwienie uczestnikom poznania środowiska zawodowego, organizacji i kultury pracy w innym kraju, zachęcanie do otwartości i współpracy, wspieranie zdolności adaptacyjnych oraz uwrażliwienie na różnice mentalne i kulturowe.
II. Projekt „Praktyki w Niemczech oceniane zgodnie z systemem ECVET”
Projekt ma na celu umożliwienie uczestnikom praktyk realizację założeń kształcenia praktycznego w warunkach międzynarodowych. Uczestnicy praktyk - przyszli pracownicy obiektów hotelarskich, zakładów z branży informatycznej, ekonomicznej i handlowej będą mieli szansę rozwijania niezbędnych kompetencji i umiejętności zawodowych oraz następujących kompetencji kluczowych: zdolności interpersonalne, przedsiębiorczość, umiejętność radzenia sobie z problemami i wykorzystanie nowoczesnych technologii. Ponadto, podnoszenie kwalifikacji odbywać się będzie w specyficznych okolicznościach - w zetknięciu z inną kulturą, językiem obcym i nowymi warunkami pracy. Poza tym uczniowie będą mieli możliwość zapoznania się ze z wymaganiami zawodowymi na europejskim rynku pracy, ze strukturą organizacyjną i zasadami funkcjonowania organizacji przyjmującej.
Dzięki temu zostanie osiągnięty cel nadania kształceniu uczestników praktyk wymiaru europejskiego, poszerzenia ich horyzontów intelektualnych, kulturalnych i socjalnych oraz zachęcenia do bezustannego kształcenia się w celu podnoszenia swojej wartości i atrakcyjności na rynku pracy.
Rozwój zawodowy:
Rozwój osobisty:
Kompetencje międzykulturowe i językowe:
III. Partnerzy projektu
IV. Zasady rekrutacji i kryteria naboru
Rekrutacja na staż zostanie przeprowadzona zgodnie z Regulaminem określającym kryteria wyboru i zasady rekrutacji do projektu realizowanego przez Zespół Szkół w Górze.
V. Przygotowanie do stażu
VI. Zadania uczniów w trakcie i po stażu
Uczniowie zakwalifikowani udziału w zagranicznych praktykach zawodowych powinni dołożyć wszelkich starań, aby program stażu został zrealizowany w całości, codziennie sporządzać zapisy w dzienniczkach praktyk, które będą między innymi podstawą do wystawienia oceny na koniec stażu, przestrzegać regulaminu praktyk pod rygorem wykluczenia z uczestnictwa w projekcie oraz sporządzić prezentację multimedialną z przebiegu praktyk. Po zakończeniu stażu każdy uczeń jest zobowiązany wypełnić raport Rap4Leo. Każdy uczestnik stażu otrzyma login i hasło do programu Rap4Leo (http://pl.rap4leo.org/) - po zalogowaniu się należy wypełnić raport, zapisać go, wydrukować, podpisać i dostarczyć koordynatorom projektu.
– konferencja o takiej tematyce odbyła się dnia 11 grudnia 2014 r. w Warszawie, w której uczestniczyli Pan Dariusz Lisiecki oraz pani Katarzyna Staniszewska reprezentujący Zespół Szkół w Górze. Tematem przewodnim konferencji były rozwiązania dotyczące ujednoliconego kształcenia zawodowego w UE oraz związane z tym zagadnieniem kwestie dotyczące kształcenia zawodowego, dualnego systemu kształcenia oraz wdrożenie wspólnych rozwiązań w zakresie doradztwa zawodowego na terenie UE.
Swoje doświadczenia i wiedzę merytoryczną przedstawili przedstawiciele z MEN, pracodawcy skupieni w konfederacji Lewiatan oraz eksperci z zakresu wdrażania systemy ECVET. Uczestnicy dyskursu zastanawiali się, jak podnieść rangę kształcenia zawodowego w Polsce, podkreślając, iż bez partnerstwa instytucji szkolących i biznesu nie ma szans na sukces w procesie zmian w edukacji w kształceniu zawodowym. Ocena ta stanowi bardzo ważką uwagę co do kierunku dalszych prac związanych z podnoszeniem jakości kształcenia zawodowego w Polsce.
Druga część konferencji była poświęcona tematyce dotyczącej wspierającej roli ECVET w zapewnieniu jakości mobilności edukacyjnej. W tej części udział wzięła jako prelegent pani Katarzyna Staniszewska. Pani Staniszewska miała okazję podzielenia się wiedzą oraz doświadczeniem w zakresie wdrażania systemu ECVET w realizowane projekty unijne, a także wzięła udział w dyskusji na ten temat.
Pani Katarzyna Staniszewska od wielu lat jest koordynatorem projektów unijnych w naszej szkole – mówi dyrektor Zespołu Szkół – Ewa Gano. Udział pani Staniszewskiej w konferencji tej rangi uważamy jako szczególnego rodzaju wyróżnienie oraz docenienie jej wiedzy i doświadczenia.
Aktualnie realizujemy jako jedyna placówka w powiecie górowskim, program Erasmus +. W ramach programu 40 osobowa grupa młodzieży odbędzie praktyki zawodowe we Włoszech, a 12-osobowa grupa nauczycieli wyjedzie na kurs dotyczący innowacji w nauczaniu przedmiotów zawodowych do Hiszpanii. Nasze plany na rok 2015 również są związane z realizacją kolejnych projektów unijnych – dodaje koordynator projektów unijnych Katarzyna Staniszewska.
W dniach 20.10.2014 – 3.11.2014 w holu Biblioteki Pedagogicznej w Górze można obejrzeć wystawę dokumentującą projekty realizowane w Zespole Szkół w Górze.
Wystawa była wcześniej eksponowana w Kuratorium Oświaty we Wrocławiu (03.2014r.) Tematem ekspozycji, złożonej z 9 plansz, są następujące projekty realizowane od roku 2002 do chwili obecnej:
Praktyki zawodowe oceniane zgodnie z systemem ECVET
Leonardo da Vinci
Sokrates Comenius
Comenius
LdV Partnerships
Modernizacja Szkolnictwa Zawodowego na Dolnym Śląsku
Praktyki w Niemczech oceniane zgodnie z systemem ECVET
Wystawę przygotowały Ewa Orzechowska-Świątek i Małgorzata Podolecka, pracownicy biblioteki Zespołu Szkół.
Dnia 06 października 20 – osobowa grupa uczniów Zespołu Szkół im. gen. Sylwestra Kaliskiego w Górze wraz z opiekunami, wyjechała do Niemiec. Uczniowie klas III technikum w zawodach: technik hotelarz i technik informatyk będą odbywać 3-tygodniowe praktyki zawodowe w ramach realizowanego przez ZS w Górze projektu „Praktyki w Niemczech oceniane zgodnie z systemem ECVET".
Realizacja praktyk odbywa się w ramach projektu systemowego „Staże i praktyki zagraniczne dla osób kształcących się i szkolących zawodowo" realizowanego przez FRSE w Warszawie współfinansowanego Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
W tym roku szkolnym uczniowie odbywają praktyki w niemieckich hotelach i przedsiębiorstwach. Młodzi ludzie mogą poznać specyfikę pracy w Niemczech, a przy okazji mają szansę na pogłębienie znajomości języka niemieckiego oraz poznanie obyczajów i kultury regionu Brandenburgia. Uczniom zagwarantowano zakwaterowanie, wyżywienie, ubezpieczenie, a także bogaty program kulturowy. Praktykanci zwiedzą stolicę Niemiec – Berlin, zobaczą miasto pałaców i ogrodów – Poczdam, wezmą udział w pieszym rajdzie po okolicznych wzgórzach oraz spędzą czas wolny na kręgielni lub basenie. Ponadto, dla naszej młodzieży zaplanowano kilka wycieczek zawodoznawczych do hoteli oraz zakładów komputerowych w Berlinie.
Wyjazd do Niemiec poprzedziło intensywne przygotowanie uczniów pod względem językowym oraz kulturowo-pedagogicznym. Muszę przyznać, że uczniowie pozytywnie mnie rozczarowali, dodaje koordynator projektu Katarzyna Staniszewska. Młodzież uczęszczała na zajęcia podczas wakacji oraz w soboty i solidnie przykładała się do nauki języków obcych.
Zdobyta wiedza praktyczna ułatwi uczniom zdanie egzaminów zawodowych w przyszłym roku jak również pomoże im w przełamaniu barier językowych i kulturowych. Kolejny, realizowany przez naszą szkołę projekt unijny świadczy o tym, że główne działania szkoły jako placówki edukacyjnej skupione są na zapewnieniu młodzieży wszechstronnego wykształcenia oraz przygotowaniu uczniów do zadań, jakie będą podejmować w przyszłości.
Zespół Szkół im. gen. S. Kaliskiego w Górze prowadzi nabór uczniów technikum w zawodach technik informatyk i technik hotelarz na trzytygodniowe praktyki zawodowe w Niemczech (wyjazd w październiku 2014 r.). Praktyki są organizowane w ramach projektu „Praktyki w Niemczech oceniane zgodnie z systemem ECVET" będącym projektem systemowym "Staże i praktyki zagraniczne dla osób kształcących się i szkolących zawodowo" realizowanym w obszarze edukacji w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Kapitał Ludzki, Priorytet III – Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.4 – Otwartość systemu oświaty w kontekście uczenia się przez całe życie, Poddziałanie 3.4.2 – Upowszechnienie uczenia się przez całe życie Uczniowie odbędą praktyki w nowoczesnych przedsiębiorstwach i firmach w mieście Bad Freinewalde. W trakcie praktyk uczniowie, oprócz zdobywania umiejętności praktycznych, będą mogli doskonalić swoje umiejętności językowe oraz poznają zwyczaje i kulturę niemiecką. Uczniowie mają zapewnione zakwaterowanie i wyżywienie oraz opiekę przedstawicieli niemieckiej firmy pośredniczącej Verein zur Förderung von Beschäftigung und Qualifizierung Bad Freienwalde e.V. Organizatorzy opłacają ubezpieczenie, przejazd i zapewniają naukę języka angielskiego i niemieckiego (także zawodowego) przed wyjazdem i w trakcie praktyk.
Bliższych informacji udziela oraz przyjmuje dokumenty koordynator projektu Katarzyna Staniszewska, tel.655432660, 605828489
Zakup współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
W dniach od 28 do 31 maja 2014 r. roku dyrektor Zespołu Szkół w Górze Ewa Gano oraz koordynatorzy projektu pani Katarzyna Staniszewska i pani Teresa Frączkiewicz wzięły udział w wizycie podsumowującej dwuletni okres realizacji projektu. Miejscem spotkania wszystkich zaangażowanych w projekt szkół była Sewilla, Hiszpania. Wizyta miała miejsce w ramach realizowanego przez Zespół Szkół w Górze projektu Leonardo Partneships: „ M-learning and other good practices in ICT teaching". Program wizyty obejmował omówienie dotychczasowych zadań realizowanych w ramach projektu, wymianę doświadczeń dotyczących EQF (Europejskie Ramy Kwalifikacyjne, obejmujące proces uczenia się przez całe życie). Dokonano także podsumowania dotychczasowych dokonań każdej ze szkół partnerskich oraz omówienia zadań wynikających z sporządzenia raportu końcowego projektu jak również umieszczenia informacji dotyczących postępów i rezultatów projektu w Europejskiej Bazie Produktów EST. Podczas wizyty mieliśmy także okazję, oprowadzani przez uczniów, zwiedzić szkołę naszych gospodarzy tj. IES Hermanos Machado oraz zapoznać się z hiszpańskim systemem edukacyjnym w praktyce poprzez udział w niektórych lekcjach. W kolejnych dniach mieliśmy okazję szansę zobaczyć wyposażenie warsztatów min. pracowni chemicznej, biologicznej oraz komputerowej.
Ostatniego dnia nasi gospodarze pokazali nam zabytkowe centrum miasta, łącznie z jego najstarszą częścią Triana oraz mieliśmy niebagatelną szansę na zapoznanie się z kulturą Andaluzji i zobaczenia oryginalnego wykonania Flamenco.
Realizacja obszernego programu wizyty podsumowującej w Sewilli przebiegała bardzo sprawnie oraz przyczyniła się do osiągnięcia głównego celu wizyty, a mianowicie do zawiązania trwałego partnerstwa pomiędzy wszystkimi uczestniczącymi w projekcie szkołami oraz podsumowania stopnia realizacji.
Projekty unijne umożliwiają szkołom oraz pracodawcom z różnych krajów współpracę dotyczącą kształcenia i szkolenia zawodowego oraz szeroko pojętą wymianę doświadczeń zawodowych między pracodawcami i nauczycielami przedmiotów zawodowych. W dniu 13 maja 2014 r. praktyki zawodowe w Niemczech zakończyli uczniowie klas III Technikum Ekonomicznego, Handlowego i Hotelarskiego. Praktyki odbywały się w ramach realizowanego przez szkołę projektu „Praktyki w Niemczech oceniane zgodnie z systemem ECVET" współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego – Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Uczniowie mieli okazję odbycia praktyk zawodowych w nowoczesnych przedsiębiorstwach i firmach zgodnych z kierunkiem ich kształcenia, w mieście Bad Freinewalde. W trakcie praktyk, uczniowie oprócz zdobywania umiejętności praktycznych, doskonalili swoje umiejętności językowe oraz poznali zwyczaje i kulturę niemiecką.
Niemieccy pracodawcy są zadowoleni z pracy naszej młodzieży i wyrazili chęć na kontynuowanie. Jednocześnie warto nadmienić, że młodzież z klas III technik informatyk oraz technik hotelarstwa weźmie udział w praktykach zagranicznych w październiku 2014.
Dnia 21.03.2014 pracownicy biblioteki, Mirosława Pawlicka-Pacyga oraz Małgorzata Podolecka wykonali wystawę w Kuratorium Oświaty we Wrocławiu. To już trzecia z kolei prezentacja promująca naszą szkołę wyeksponowana w tym miejscu przez bibliotekarzy ZS.
Tematem ekspozycji są projekty realizowane w naszej szkole.
Zaprezentowano następujące plansze tematyczne:
1. Praktyki zawodowe oceniane zgodnie z systemem ECVET
2. Leonardo da Vinci
3. Sokrates Comenius
4.Comenius
5. LdV Partnerships
6. Modernizacja Szkolnictwa Zawodowego na Dolnym Śląsku
Wystawę będzie można obejrzeć w dniach 21.03.-11.04.2014r.
Kontynuując tradycję realizowania zagranicznych praktyk zawodowych skierowanych do uczniów technikum, aplikowaliśmy do Narodowej Agencji o fundusze w ramach projektów LdV na kolejny rok. Kolejny raz osiągnęliśmy sukces. W roku szkolnym 2013/14 rozpocznie się kolejna edycja projektu LdV IVT pt.: „Praktyki w Niemczech oceniane zgodnie z systemem ECVET". W ramach realizacji projektu uczniowie klas III THT, II THT, IITI oraz III TE/TH odbędą 3-tygodniowe praktyki w Bad Freinewalde, Niemcy. Nabór na praktyki rozpocznie się w grudniu 2013. Praktyki będą realizowane w ramach projektu systemowego „Staże i praktyki zagraniczne dla osób kształcących się i szkolących zawodowo" realizowanego przez Fundację Rozwoju Edukacji w Warszawie współfinansowanego Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Praktyki zagraniczne będą miały miejsce w firmach niemieckich, a partnerem pośredniczącym będzie nasz długoletni partner, firma VFBQ. Praktyki będą zrealizowane w dwóch fazach tzn. w kwietniu oraz październiku 2014 roku. W pierwszej fazie wezmą udział uczniowie klasy III technikum w zawodach technik hotelarz, technik ekonomista i handlowiec. W październiku 2014 r. na praktyki wyjadą uczniowie klasy III w zawodach technik informatyk oraz hotelarz. Praktyki uczniów będą poprzedzone przygotowaniem pedagogicznym, kulturowym i językowym. Głównym celem realizowanego w naszej szkole projektu jest wzmocnienie kompetencji zawodowych uczniów, poprzez zdobycie praktyki i doświadczenia w danych zawodach. Grupę docelową stanowi 40 osób, które przejdą gruntowne szkolenie językowe oraz kulturowe-pedagogiczne.
Na podstawie obserwacji poprzednio realizowanych projektów stwierdzamy, że dzięki uczestniczeniu w tego typu projektach, nasi uczniowie zwiększą swoje szanse na ukończenie nauki zawodu, a następnie znalezienie pracy w Polsce lub za granicą. Różnorodność językowa i kulturowa podczas odbywania praktyk, bezpośredni kontakt z rówieśnikami z innych krajów pozwolą także zmniejszyć lub zlikwidować problem uprzedzeń i stereotypów narodowych. Natomiast, włączenie zagranicznych praktyk zawodowych do oferty edukacyjnej ZS w Górze powoduje wzrost jakości oferowanego kształcenia.
W roku szkolnym 2013/14 rozpocznie się kolejna edycja projektu LdV IVT pt.:" Praktyki w Niemczech oceniane zgodnie z systemem ECVET". W ramach realizacji projektu uczniowie klas III THT, II THT, IITI oraz III TE/TH odbędą 3-tygodniowe praktyki w Bad Freinewalde, Niemcy. Nabór na praktyki rozpocznie się w październiku 2013. Praktyki będą realizowane w ramach projektu systemowego „Staże i praktyki zagraniczne dla osób kształcących się i szkolących zawodowo" realizowanego przez Fundację Rozwoju Edukacji w Warszawie współfinansowanego Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Praktyki zagraniczne będą miały miejsce w firmach niemieckich, a partnerem pośredniczącym jest nasz długoletni partner, firma VFBQ. Praktyki będą zrealizowane w dwóch fazach tzn. w kwietniu oraz październiku 2014 roku. W pierwszej fazie wezmą udział uczniowie klasy III technikum w zawodach technik hotelarz, technik ekonomista i handlowiec. W październiku na praktyki wyjada uczniowie klasy III w zawodach technik informatyk oraz hotelarz. Praktyki uczniów będą poprzedzone przygotowaniem pedagogicznym, kulturowym i językowym.
Kronika z praktyk zawodowych realizowanych w ramach projektu informatycy
Kronika z praktyk zawodowych realizowanych w ramach projektu
Praktyki zagraniczne dla osób kształcących się i szkolących