Na początku czerwca w Narodowym Instytucie Audiowizualnym w Warszawie odbyła się konferencja podsumowująca projekt Eduspaces21. Był on realizowany od 2014 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej w partnerstwie z Fundacją Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy Think!, Gesellschaft zur Förderung des Hanseatic Institute for Entrepreneurship and Regional Development an der Universität Rostock e.V. oraz Rektorsakademien Utveckling AB i współfinansowany ze środków Komisji Europejskiej w ramach programu ERASMUS+.
Do udziału w pracach zaproszono 50 ekspertów ze szkół, którzy prezentowali ciekawe pomysły i rozwiązania otwierania swoich szkół w obszarze fizyczno-architektonicznym, wirtualno-technologicznym oraz społecznym i kulturowym. Do współpracy została też zaproszona pani Teresa Witkowska z Zespołu Szkół im. gen. Sylwestra Kaliskiego w Górze, która podawała przykłady współpracy szkoły ze środowiskiem lokalnym.
Na konferencję podsumowującą zaproszono 160 osób. W grupie tej byli też eksperci ze szkół, którzy wcześniej pracowali w projekcie.
Konferencję otworzyli inicjatorzy i współtwórcy projektu Eduspaces 21 - Alicja Pacewicz, wiceprezeska Centrum Edukacji Obywatelskiej i Marcin Polak z Fundacji Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy Think! W swojej prezentacji opowiedzieli o ciekawych przykładach otwierania szkoły. Jeden z nich dotyczył organizowanego od 2005 roku w Zespole Szkół w Górze Dnia Otwartego Szkoły, który przez osiem nosił tytuł Szkolnego Festiwalu Nauki, organizowanego co roku pod innym hasłem:
I – „To my"
II – „Wczoraj, dziś, jutro Zespołu Szkół w Górze"
III – „Uczymy się, tworzymy, pomagamy"
IV – „Zrozumieć świat"
V – „Myślę, więc jestem"
VI – „Działanie – świadectwem dojrzałości"
VII – „Odkrywamy talenty"
VIII - Nauka kluczem do sukcesu
Od czterech lat jest to Dzień Otwarty Szkoły. W pierwszym roku jego hasło brzmiało: „Zawód to jest to", a od trzech lat odbywa się on pod hasłem „Zawodowcy".
Uczestnicy konferencji wysłuchali też mowy otwierającej Kryminał pedagogiczny: Jak przekształcić miejsce zbrodni w nowoczesną przestrzeń uczenia się?, którą wygłosił Peter Hall Jones, z Curriculum Foundation z Wielkiej Brytanii. Przedstawił w niej najważniejsze wyzwania, przed jakimi stoi edukacja na całym świecie i wskazał kierunki, które pomogą w zmierzeniu się z nimi.
Obserwowali też panel dyskusyjny Kluczowe aspekty otwartego środowiska edukacyjnego – jak to zrobić w praktyce?, w którym wzięli udział praktycy i teoretycy zmian w edukacji: Jannie Jeppesen z RAU w Szwecji, Martin French z Uniwersytetu w Rostock w Niemczech, Ewa Radanowicz, dyrektorka Zespołu Szkół Publicznych w Radowie Małym, Marcin Polak z Fundacji Think! i Katarzyna Górkiewicz z Centrum Edukacji Obywatelskiej.
Ważnym elementem konferencji było rozstrzygnięcie pierwszej edycji Warszawskiego Konkursu Najlepsze szkolne i przedszkolne przestrzenie uczenia się. Jego organizatorem było Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy we współpracy z Biurem Architektury i Planowania Przestrzennego oraz Biurem Stołecznego Konserwatora Zabytków.
Podczas drugiej części konferencji uczestnicy mogli wziąć udział w wybranej sesji warsztatowej.